Στήριξη της Επιχειρηματικής επαν-Εκκίνησης στην ψηφιακή εποχή

Η σχετικά άγνωστη (ακόμη) μικροχρηματοδότηση αποτελεί όαση ρευστότητας για όσες ΜΜΕ κατάφεραν να επιβιώσουν
Στήριξη της Επιχειρηματικής επαν-Εκκίνησης στην ψηφιακή εποχή

Υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων που συνυπάρχουν δίπλα μας, αυτοί που φεύγουν και αυτοί που μένουν.  Και αναφερόμαστε σε αυτούς που μένουν στη χώρα μας και συνεχίζουν τον αγώνα τους στον επιχειρηματικό στίβο. Σε αυτούς που κρίνουν ότι το «επιχειρείν» είναι προτιμότερο από άλλα πράγματα που θα μπορούσαν να κάνουν στη ζωή τους.  Είτε γιατί βλέπουν μία ευκαιρία να τους ανοίγει την πόρτα προς την επιτυχία, είτε γιατί δεν βλέπουν ευκαιρίες αλλού.

Ο Πασχάλης είχε μια μικρή εταιρεία εμπορίας καφέ. Η επιχείρηση τα «έφερνε βόλτα», αλλά κάθε φορά που έμπαινε στο διαδίκτυο διάβαζε διάφορα πράγματα που δεν καταλάβαινε (e-shop, google analytics, social media promotion, artificial intelligence, κ.α.) τα οποία άλλοτε τον τρόμαζαν, και άλλοτε του κέντριζαν το ενδιαφέρον, χωρίς να μπορεί να καταλάβει πως μπορούν να τον βοηθήσουν. Έβλεπε γύρω του το ψηφιακό τρένο να περνά και ένοιωθε ότι έπρεπε να ψαχτεί σοβαρά και να «ανοίξει μία πόρτα» προς το ηλεκτρονικό εμπόριο. Άκουσε για έναν γείτονα που πουλούσε ηλεκτρονικά πατρόν και μάλλινες τσάντες, βγάζοντας χρήματα από αυτό, χωρίς να έχει μαγαζί, ενώ ο Πασχάλης κυνηγούσε τους πελάτες αποκλειστικά στο πεζοδρόμιο. Ζει και εκτός Θεσσαλονίκης, όπου η πρόσβαση σε οποιαδήποτε μορφής πληροφόρηση ή επιχειρηματική υποστήριξη δεν είναι εύκολη.

Η αισιοδοξία του για μία επιχειρηματική επανεκκίνηση και η δίψα του για να μάθει ακόμη περισσότερα πράγματα γύρω από την ψηφιακή εποχή, παρότι διανύει την τέταρτη δεκαετία της ζωής του και η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες είναι περιορισμένη, ενισχύουν την απόφαση του να απευθυνθεί στο Κέντρο Υπηρεσιών Επιχειρηματικής Ανάπτυξης microSTARS, που έμαθε τυχαία ότι υπάρχει στην πόλη του, το Κιλκίς.

Στο γραφείο μας στο Κιλκίς, τον υποδέχτηκε ο Δημήτρης, Σύμβουλος του Κέντρου miscroSTARS και στέλεχος του Κέντρου Επιχειρηματικής & Πολιτιστικής Ανάπτυξης (ΚΕΠΑ), ο οποίος ακούγοντας με προσοχή τις ανάγκες του Πασχάλη,  του πρότεινε τη λήψη της δωρεάν συμβουλευτικής υποστήριξης, προκειμένου να εξετάσουν από κοινού την επιχειρηματική του ιδέα και να σχεδιάσουν τις μελλοντικές του ενέργειες, οι οποίες επικεντρώνονται στην είσοδο της εταιρείας του στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Μέσα από μία σειρά συνεδριών συμβουλευτικής υποστήριξης σε βάθος χρόνου ενός εξαμήνου, ο Πασχάλης είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει βιντεοσκοπημένες διαλέξεις του guru για τις νεοφυείς επιχειρήσεις, Guy Kawasaki όπως το “The Art of Start”, να δουλέψει σε συνεργασία με τον Δημήτρη το επιχειρηματικό του μοντέλο με βάση την μεθοδολογία “Service Design” και συγκεκριμένα ένα από τα εργαλεία αυτής, το «Επιχειρηματικό Μοντέλο Καμβά», να μάθει να χειρίζεται το διαδίκτυο και τις εφαρμογές του, να εντρυφήσει σε θέματα SEO, Google Adwords, e-commerce, να εκτεθεί σε εργαλεία απαραίτητα στο ηλεκτρονικό εμπόριο (την υπηρεσία πληρωμών PayPal), να γνωρίσει τον ανταγωνισμό και τα βασικά χαρακτηριστικά του κλάδου και να κάνει μόνος του έρευνες αγοράς.

Στην τελευταία συνεδρία, τα περισσότερα άγνωστα είχαν γίνει γνωστά.  Όχι όλα όμως. Ο Δημήτρης του πρότεινε να έρθει στο workshop που διοργάνωνε την επόμενη Τετάρτη το απόγευμα, με θέμα τα social media. Εκεί βρήκε και άλλους με τις ίδιες απορίες που είχε και εκείνος στην αρχή. Ο ένας δεν καταλάβαινε το linkedin, ο άλλος τα google analytics. Η διαφορά όμως τώρα, ήταν ότι ο Πασχάλης κάποια από αυτά πλέον τα ήξερε. Και αισθανόταν καλύτερα ότι δεν ήταν μόνο για αυτόν άγνωστες λέξεις. Επίσης κατάλαβε πως το προφίλ του στο facebook μπορούσε να του χρησιμεύσει και για την δουλειά του και όχι μόνο για να ψάχνει φίλους και να μαθαίνει τα νέα τους. Και το καλύτερο ήταν ότι στο workshop, βρήκε έναν παλιό του συμμαθητή που δημιουργούσε ιστοσελίδες και e-shop και έναν ακόμα παρευρισκόμενο που αναζητούσε καταστήματα λιανικής για να προωθήσει μια καινούργια συσκευασία τσαγιού με διάφορες γεύσεις. Αντάλλαξαν κάρτες και συμφώνησαν να τα ξαναπούν. Φεύγοντας συνειδητοποίησε τί σήμαινε στην πράξη η λέξη networking.

Στο πλαίσιο του mentoring, ο Δημήτρης του πρότεινε να λάβει κωδικούς για την ψηφιακή πλατφόρμα που έχει αναπτύξει το microSTARS, με πάνω από 50 μαθήματα σε διάφορα θέματα, όπου μπορούσε από το σπίτι να δει όποτε ήθελε video για τους προβληματισμούς του. Η microSTARS e-Learning Academy φιλοξενείται από την καινοτόμα ψηφιακή πλατφόρμα εκπαίδευσης www.schoox.com, η οποία προσφέρει πάνω από 10.000 διαφορετικά courses, videos, ταξινομημένα ανά είδος επιχειρηματικού ενδιαφέροντος.

Παρότι γνώριζε ότι του δινόταν η δυνατότητα μίας μικροχρηματοδότησης μέσω των Κέντρων microSTARS, με ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο (~7%) και χωρίς εμπράγματες εξασφαλίσεις, ο Πασχάλης στο άκουσμα και μόνον της λέξης «δάνειο» έκλεινε τα μάτια. Ήταν αποφασισμένος όμως, και προχώρησε την επιχειρηματική ιδέα να την κάνει πράξη, αξιοποιώντας όλες του τις οικονομίες.   Στην πορεία όμως, έχοντας ήδη δρομολογήσει την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού του καταστήματος, διαπίστωσε ότι κάποιες δαπάνες θα μπορούσαν να καλυφθούν μέσω του μικροδανείου.  Μίλησε με τον Δημήτρη και αυτός του σύστησε την Βάσω, συνάδελφο του από το γραφείο microSTARS στην Θεσσαλονίκη. Η Βάσω του ζήτησε κάποια νούμερα και μαζί έκαναν μια οικονομική ανάλυση της χρηματοοικονομικής του κατάστασης. Τα έβγαζε πέρα οριακά. Από την άλλη η επένδυση, θα του απέφερε ένα σημαντικό έσοδο. Η  έρευνα αγοράς που έμαθε να κάνει από τα μαθήματα του Δημήτρη, έδειχνε ότι το εγχείρημα του έχει θετικές προοπτικές. Το μικροδάνειο ήταν η λύση.  Η Βάσω τον ενημέρωσε για την μοναδική στην Ελλάδα, πλατφόρμα online υποβολής αιτήσεων δανείων που έχει αναπτύξει το microSTARS (www.microstars.gr).  Σε μια ημέρα είχε μαζέψει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και τα «ανέβασε» ψηφιακά μαζί με το αίτημά του. Ήταν τελικά ποιο εύκολο από όσο πίστευε.  Και δεν χρειάστηκε την βοήθεια κανενός στη χρήση και διαχείριση αυτών των ψηφιακών εργαλείων.

Μετά από 6 μήνες, ο Πασχάλης δέχθηκε την επίσκεψη του Νεοκλή. Είχε πάει για να επαληθεύσει τα αποτελέσματα της υποστήριξης και την πορεία της επιχείρησης του Πασχάλη. Ο Πασχάλης ήταν χαρούμενος, καθώς μόλις είχε εισπράξει τα πρώτα χρήματα από τις πρώτες του ηλεκτρονικές πωλήσεις.  Το δάνειο εξυπηρετούνταν κανονικά και η συζήτηση πήγε στο πως μπορεί να κάνει πωλήσεις σε bitcoin.  Αυτό όμως θα είναι το θέμα μιας άλλης ιστορίας*…