Νέα χρονιά … νέοι στόχοι !

Η Στοχοθέτηση βοηθά στην διαχείριση της καταθλιπτικής μας διάθεσης μετά από τις διακοπές
Νέα χρονιά … νέοι στόχοι !

Νέα χρονιά, νέοι στόχοι, νέα ξεκινήματα… Μετά από μία περίοδο ξεκούρασης και χαλάρωσης όλοι επιστρέφουμε στην πραγματικότητα  ελπίζοντας η καινούργια χρονιά να ξεκινήσει πιο θετικά και πιο δημιουργικά. Έτσι θέτουμε νέους στόχους   και οραματιζόμαστε πώς θα τους πραγματοποιήσουμε.

 

Η αρχή του νέου χρόνου προσφέρεται για μια νέα αρχή. Ξεκινώντας ένας νέος χρόνος, αρχίζει για πολλούς κι ένα νέο ακαδημαϊκό έτος, μια νέα δουλειά, μια νέα επαγγελματική συνεργασία, τίθενται  νέοι προσωπικοί, οικογενειακοί, οικονομικοί στόχοι για νέα ξεκινήματα και νέες δραστηριότητες για τον ελεύθερο χρόνο μας. Μια στοχοθέτηση που δρα τις περισσότερες φορές λυτρωτικά στην διαχείριση της καταθλιπτικής μας διάθεσης μετά από τις διακοπές των Χριστουγέννων  (christmas blues).

 

Τι γίνεται όμως και πιάνουμε τον εαυτό μας να ξαναθέτει τους ίδιους στόχους που έθεσε και πέρυσι; Τι έγινε και δεν πετύχαμε κανέναν την προηγούμενη χρονιά;

 

Το να θέτει κάποιος νέους στόχους και να λαμβάνει αποφάσεις για να τους πραγματοποιήσει έχει νόημα και είναι αποτελεσματικό μόνο όταν οι στόχοι αυτοί είναι ρεαλιστικοί, μετρήσιμοι, άμεσοι, λεπτομερείς και ως εκ τούτου εφαρμόσιμοι. 

Το να ξεκινήσω την άλλη Δευτέρα δίαιτα, να κόψω το κάπνισμα τον άλλο μήνα, να ξεκινήσω ένα καινούριο χόμπι μέσα στο χειμώνα, να έχω περισσότερο χρόνο για τα παιδιά μου, να κάνω κάτι επιτέλους για τον εαυτό μου είναι στόχοι γενικοί, απροσδιόριστοι και άρα  άπιαστοι.

Οι γενικοί αυτοί στόχοι μας προκαλούν σύγχυση που τις περισσότερες φορές αντί να κινητοποιηθούμε και να αναλάβουμε δράση, καθηλωνόμαστε στην απραξία. Κρυμμένοι έτσι πίσω από ένα φόβο που μας γεμίζει αρνητικές σκέψεις και πεποιθήσεις πως είναι ανώφελο να προσπαθήσουμε, πιστεύουμε πως οι πιθανότητες να τα καταφέρουμε είναι ελάχιστες και  αναβάλλουμε τους στόχους για την άλλη Δευτέρα.

Έτσι όταν κάποιος  διαπιστώνει ότι οι στόχοι του δεν πραγματοποιήθηκαν, η απογοήτευση και η ματαίωση που βιώνει είναι μεγαλύτερη καθώς  ενισχύεται  από  την πεποίθηση που  σχηματίζει για τον εαυτό του   ότι “ δεν είμαι ικανός για τίποτα” “δεν μπορώ να καταφέρω τίποτα, άρα δεν ξαναθέτω νέους στόχους” “κι αν τα καταφέρω, πώς θα διαχειριστώ αυτή την αλλαγή, φοβάμαι τις συνέπειες”.

Εάν νιώθω απολύτως ανήμπορος/η να κάνω οτιδήποτε, τότε θα ακινητοποιηθώ.  Η στάση που έχω απέναντι στον εαυτό μου και στις δυνατότητές μου γενικά (που καθορίζει το “μπορώ – δεν μπορώ”) είναι ένα μόνιμο χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς μας, μία σχετικά σταθερή αντίληψη που ελάχιστα επηρεάζεται από τις πραγματικές συνθήκες. Υπάρχουν άνθρωποι που γενικά θεωρούν ότι “μπορούν” και τολμούν να πραγματοποιήσουν τους στόχους τους και άλλοι που αισθάνονται ότι μονίμως “δεν μπορούν” και συνεχώς αναβάλλουν να αναλάβουν δράση. 

Η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας και τις δυνατότητές μας είναι ένας εξαιρετικά σημαντικός παράγοντας στην ανάληψη πρωτοβουλιών για αλλαγή κι ένας παράγοντας που μπορεί να ελεγχθεί, αφού μπορούμε να βελτιώσουμε την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας αλλά και για τις δυνατότητές μας.

 

Επομένως είναι σημαντικό πριν θέσουμε στόχους, για να κινητοποιηθούμε να τους πραγματοποιήσουμε, να διακρίνουμε τη διαφορά ανάμεσα στην εξωτερική μας αντίδραση, δηλ. τη συμπεριφορά μας, και την εσωτερική μας στάση μπροστά σε μια αλλαγή. Ανάμεσα στη στοχοθεσία και την τελική μας ενεργοποίηση μεσολαβεί μια σπουδαία παράμετρος, η εσωτερική μας στάση, που λειτουργεί σαν ένα φίλτρο μέσα από το οποίο περνά κάθε πληροφορία που θα μας οδηγήσει σε μια συμπεριφορά ανάληψης πρωτοβουλιών και δράσης ή απραξίας.

 

Για να πετύχουμε λοιπόν τους νέους μας  στόχους η διαδικασία είναι απλή και απαιτεί μερικά απλά αλλά συγκεκριμένα βήματα.


1ο Βήμα
: Δημιουργία λίστας με συγκεκριμένα θέλω – στόχους. Είναι προτιμότερο να αποτυπώσουμε τις σκέψεις μας  με θετική διατύπωση σε χαρτί παρά να τις έχουμε απλά στο μυαλό μας. Η διαδικασία του να καθίσει να γράψει κάποιος, βοηθά να σκεφτεί και να διαπιστώσει ανάγκες που είναι κρυμμένες, κι ούτε καν φανταζόταν ότι υπήρχαν. Έτσι είναι πιο εύκολο να επιλέξουμε συγκεκριμένα θέλω, που είναι ξεκάθαρα, σαφή και συγκεκριμένα. Για παράδειγμα όχι “θέλω να περάσω στο πανεπιστήμιο” αλλά “θέλω να περάσω στο τμήμα Ηλεκτολόγων Μηχανικών στο πανεπιστήμο Θεσσαλονίκης, γιατι…”. Όχι “θέλω να αλλάξω αυτοκίνητο”, αλλά “θέλω το χ αυτονίκητο, σε χ κυβισμό και χ χρώμα”, όχι “θέλω να αδυνατίσω” αλλά “θέλω να χάσω τρία κιλά”. Εάν δεν είναι συγκεκριμένο αυτό που θέλουμε, τότε και τα αποτελέσματα που θα πετύχουμε θα είναι συγκεχυμένα.

 

2ο Βήμα : Ιεράρχιση στόχων .  Όλα στη ζωή είναι θέμα προτεραιότητων, όποτε αν έχουμε καταγράψει πάνω από 10 στόχους, έχει μία σημασία να ιεραρχήσουμε τους 3 πιο σημαντικούς, για να ξεκινήσουμε μ’αυτούς.
 

Ερωτήσεις που απευθύνουμε στον εαυτό μας για να θέσουμε προτεραιότητες:

Είναι αναγκαίο να θέσεις όλους τους στόχους σου αμέσως;

Ποιος θα έφερνε τη μεγαλύτερη αλλαγή στη ζωή σου;

Ποιος θα σε έκανε ποιο χαρούμενο;

Υπάρχει άλλος στόχος που χρειάζεται να πετύχεις πρώτα πριν επιχειρήσεις αυτούς τους στόχους;

Ποιος είναι πιο εύκολος να πετύχεις

 

3ο Βήμα: Καλό είναι να θέσουμε ένα χρονοδιάγραμμα για τους στόχους μας και να τους σπάσουμε σε μικρότερους υποστόχους. Έτσι θα  έχουμε καλύτερο έλεγχο για τις ενέργειες αλλά και ανατροφοδότηση εάν όλα πάνε καλά.

        Ερωτήσεις που απευθύνουμε στον εαυτό μας :

Οι μικρότεροι στόχοι είναι ορατοί;

Ποια είναι τα μικρότερα βήματα που θα κάνω;

Πως θα ξέρω ότι κάνω  πρόοδο;

Τι θα είναι διαφορετικό στη ζωή μας;

        Δεν έχει κανένα νόημα να γράψουμε σε ένα χαρτί τις επιθυμίες μας, και να ξανακοιτάξουμε αυτό το χαρτί  ένα χρόνο μετά. Αν για παράδειγμα θέλουμε να ξεκινήσουμε γυμναστήριο, καλό είναι να θέσουμε μία χρονική προθεσμία και μην το αφήνουμε στην τύχη.

         Οι συγκεκριμένες ημερομηνίες χωρίς περιθώρια αναβολών απομακρύνει από το μυαλό μας σκέψεις του τύπου «θα το έκανα φυσικά αλλά υπάρχει αυτό και το άλλο κόλλημα και εξάλλου πρέπει να γίνει αυτό και αυτό πρώτα», «δεν είναι ότι δεν μπορώ να αποφασίσω, απλώς συμβαίνει αυτό και αυτό, χώρια που αν συμβεί αυτό μετά θα συμβεί το άλλο» και ούτω καθ’ εξής.

 

4ο Βήμα : Ξανακοιτάμε τη λίστα των επιθυμιών μας μετά από 1 μήνα, μετά από 3 μήνες και μετά στο εξάμηνο. Θα δούμε ότι κάθε φορά που ξαναβλέπουμε τη λίστα, θα χρειαστεί να τη διορθώσουμε, να την αναπροσαρμόσουμε στα νέα δεδομένα της ζωής μας, να αφαιρέσουμε και να προσθέσουμε πράγματα. Κάτι που θέλαμε πριν από 3 μήνες μπορεί πλέον να μην το θέλουμε και τόσο πολύ. Αυτό είναι το ωραίο με τους στόχους, ότι αλλάζουν και αλλάζουμε, οπότε δεν μπορείς να εφησυχάσεις.

 

Άρα λοιπόν για να πετύχουμε τους στόχους αυτής της χρονιάς : σκεφτόμαστε τι θέλουμε πραγματικά και αναλύουμε, ζητάμε συγκεκριμένα πράγματα, πιστεύουμε σ’ αυτά, και κυρίως παίρνουμε, επιτέλους, απόφαση για δράση.

 

 

Καλή χρονιά & Καλή επιτυχία λοιπόν!!!