Μετρό Θεσσαλονίκης: Αλήθειες και Ψέματα

Η ομηρία της Θεσσαλονίκης συνεχίζεται
Μετρό Θεσσαλονίκης: Αλήθειες και Ψέματα

«Τοπίο στην ομίχλη» θυμίζει η κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης, παρόλο που σήμερα θα έπρεπε να είναι περισσότερο ορατή από ποτέ η προοπτική της ολοκλήρωσής του.Ένα έργο που, δυστυχώς, «ταλαιπωρείται» ακόμη από καθυστερήσεις, παλινωδίες και «πολιτικάντικη» διαχείριση.
Είναι σαφές πως το Μετρό δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς και αντιμετώπισε σχεδόν από την αρχή προβλήματα, τα οποία όμως δεν μειώνουν την αξία του και τις προσπάθειες όσων το εμπνεύστηκαν, το δημοπράτησαν, πάλεψαν και παλεύουν για την υλοποίησή του.

Τα περισσότερα προβλήματα του έργου επιλύθηκαν από τα μέσα του 2012 έως το τέλος του 2014.
Ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι υποκαταστάθηκε ο ανάδοχος, θεσπίστηκαν οι διαιτησίες, παρελήφθησαν οι σταθμοί Παπάφη, Ν. Ελβετία και Αμαξοστάσιο, εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση 50 εκ. ευρώ για επιπλέον αρχαιολογικές εργασίες, παραδόθηκε το 55% των έργων πολιτικού μηχανικού, ξεκίνησε η κατασκευή της επέκτασης προς Καλαμαριά και άρχισε η εκπόνηση μελετών για τις επεκτάσεις προς τα δυτικά.
Παρέμεινε προς διαχείριση από την σημερινή κυβέρνηση μόνο το ζήτημα του σταθμού Βενιζέλου.
Στη Βενιζέλου υπήρχε, επίσης, έτοιμη λύση από το 2013 για προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτηση του 87%, ώστε να έχουμε ένα σταθμό – μουσείο.

Ήδη, από τις αρχές του 2013 ο Δήμος Θεσσαλονίκης είχε αρχίσει να αντιδρά στην παραπάνω λύση, συνεπικουρούμενος από τον ΣΥΡΙΖΑ και μια ομάδα αρχαιολόγων του Υπουργείου Πολιτισμού και τελικά προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) που τελικά απέρριψε την προσφυγή. Εν τω μεταξύ, όμως, η αλλαγή Κυβέρνησης έφερε και αλλαγή της σχετικής απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) με δημιουργία αρχαιολογικής πλάζας και παραμονή του 93% των αρχαιοτήτων, χωρίς απόσπαση.
Χάθηκαν, έτσι, πάνω από 2,5 χρόνια, το Μετρό δυστυχώς θα παραδοθεί το 2022 «κολοβό» έως το Συντριβάνι και η πολύπαθη Βενιζέλου – «τρύπα Μπουτάρη» θα μπορέσει να τελειώσει προς το 2024 με πολλές δεκάδες εκατομμύρια επιπλέον κόστος και απίστευτη ταλαιπωρία για την πόλη.

Φωτογραφία από Wikimedia Commons